Prospekt informacyjny

plyta-cdJedną z najważniejszych zmian, jakie wprowadziła ustawa z kwietnia 2012 roku, jest nałożenie na dewelopera obowiązku przygotowania prospektu informacyjnego na temat danej inwestycji. W nim znajdują się nie tylko informacje stricte techniczne, ale także dodatkowe dane na przykład na temat planu zagospodarowania przestrzennego w danym miejscu oraz planowanych inwestycjach, które mogą mieć wpływ na decyzje podejmowana przez nabywcę. Taki prospekt deweloper ma obowiązek przygotować w formie trwałego nośnika, szczególnie na przykład płyty CD, a także w postaci papierowej. Jeśli klient się zgodzi, deweloper może udostępnić prospekt w innej formie. Bardzo dobrze, bo płyty są niewygodne, a druk kosztowny, podczas gdy wersja elektroniczna, w postaci pliku PDF przesłanego na adres e-mail jest wygodna i nikogo nic nie kosztuje.

Oczywiście w czasie realizacji inwestycji pewne rzeczy mogą ulec zmianie, na przykład cennik albo dostępna powierzchnia użytkowa lokali. Wynika to z najróżniejszych uwarunkowań, o których można by było napisać książkę, natomiast co jest ważne to fakt, że podobne zmiany muszą zostać wydane jako uzupełnienie prospektu. Robi się to w takiej samej formie, w jakiej potencjalny nabywca pobrał prospekt, natomiast nie trzeba go oczywiście pisać od nowa i wystarczy tylko wydać uzupełnienie. To samo dotyczy zresztą aneksów. W nich zwykle znajdują się różne mapki czy cenniki. Jeśli zmieni się treść aneksu, również deweloper musi poinformować o tym swoich potencjalnych klientów.

Wcześniej wydawanie prospektów było jedynie dobrą praktyką, a więc nie było obowiązkowe. Co prawda to obowiązkiem klienta jest sprawdzenie, co będzie się działo z nieruchomością i wokół niej za 5 czy 10 lat, ale ponieważ większość klientów ten obowiązek lekceważyła, a i nadal zresztą traktuje go bez większej uwagi, ustawa przerzuciła ciężar na deweloperów. Mona dyskutować czy słusznie, tym bardziej że w każdym innym przypadku to klienci mają obowiązek ustalania stanu faktycznego nieruchomości, ale deweloperzy, którzy chcieli być fair wobec klientów, udostępniali pełen prospekt już przed wejściem w życie ustawy, a ci, którzy nie są uczciwi, również dziś prospekty przygotowują bardziej jako materiał reklamowy, niż jako rzetelną informację dla osoby zainteresowanej zakupem nieruchomości w ramach określonej inwestycji. Z usług tej ostatniej grupy deweloperów raczej nie warto korzystać, bo rzetelna informacja jest, była i zawsze będzie podstawą udanej współpracy z deweloperem.


Tagi: , , ,

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *